Apie tai šneka Gintautas Mažeikis naujausiame su Litmeniu platinamo Šiaulių universiteto laikraščio Park@s numeryje. Pasak jo, amerikiečių pragmatistas R.Rorty vienas pirmųjų savo knygoje "Gamtos veidrodis" ryžosi nuvainikuoti proto idėją, parodydamas, kad protingumas yra veikiau ideologinis ir konformistinis požymis, o ne smegenų funkcijos tikrovė. Karštai sutinku su tokiu požiūriu, nors pati labiau mėgstu protingumo apraiškas. Tačiau ne kartą stebėjausi nuolatinėmis besiginčijančių pusių nuorodomis į Ekspertus - suprask: šitie tai tikrai žino, - kai aiškiai matėsi, kad tie ir kiti ekspertai visada kalba taip, kaip naudinga, o tikrosios tiesos taip niekas ir nesužino. Tos tikrosios tiesos ir nėra, galima tik apsimetinėti, kad ją žinai, bet jei tik kas nors ryžtųsi pareikšti, kad dabar jis paskelbs Tikrąją Tiesą, tai nusivylę klausytojai teišgirs žinomas banalybes.
Žinoma, kad protingiausi yra tie, kurie sugeba prisitaikyti prie aplinkos ir kuo skubiau pasikeisti, kai tik keičiasi aplinkybės. Ir dar protingiausi yra tie, kurie kiekvieną dalyką sugeba teoretizuoti, t.y. ideologizuoti, o kai priartėjama prie tų teorijų realizavimo, tai jie gudriai patyli. Šiaip ar taip, toks žmonių žaidimas man yra pakankamai įdomus, todėl gudrumas atrodo tokia teigiama žmogaus savybė.
Tačiau galiu pripažinti, kad daug didesnę emocinę ir intelektualinę įtampą pajaučiu tais atvejais, kai tenka prisipažinti, kad nieko nesuprantu ar pasimetu - viskas susijaukia, pasijaučiu neprotinga ar nepakankamai protinga. Tada atrodo, kad iš dirbtinės situacijos, iš rėmų, kuriuos man sukuria mano protas, aš iškrentu į tikrą, galingą ir nesuprantamą gyvenimą. Tas jausmas nepakeliamas, todėl protas karštligiškai sukuria kažkokius rėmus, kažkokią paaiškinančią idelogiją, ir ropščiuosi į tą valtelę, nors ji tėra tik pieštuku nupaišytas kontūras.
Štai tokias mintis man sukėlė filmas "Šultesas" ir jo aptarimas, kuris visgi įvyko Gordono programoje "Zakrytij pokaz". Filmo žiūrėjimo įspūdžiai tokie: gan ilgai nervavausi, kad buitiniai garsai filme užgožia veikėjų kalbą. Labai gerai girdėdavosi standartiniai iš teliko sklindantys garsai ar visiškai atpažįstamas aplinkos gausmas - turgaus, parduotuvės fonas, mašinų signalizacijos, visuomeninio transporto skelbimai, o vis nenugirsdavau, ką pramurma pagrindinis veikėjas ar kokius reikalėlius su juo tvarko kažkokie banditai. Paskui supratau, kad jokio skirtumo, ką jie ten šneka ir daro, nes tos ištraukos iš gyvenimo, nufilmuotos epizodais, bet be iškarpymų, ir yra ta realybė, tas vandenynas, kurio protas nepajėgus suprasti, todėl bet koks apiforminimas žodžiais tebus tik gelbstinčios schemutės nubraižymas, bet kokios schemutės, kuri leistų pažiūrėti į nepažiūrimą.
Filmo aptarimas panašiai ir vyko: tie, kurie yra protingi ir gerai prisitaikę, peikė filmą, reikalavo schemučių, o patys protingiausi sakė, kad jie viską suprato, todėl jiems neįdomu. Pastebėjau, kad toje pusėje sėdėję veikėjai atrodė šauniai, išpuoselėtos išvaizdos, o kai kurie net turėjo gražias kaklaskares. Gal tik Margolitas šalia jų atrodė kaip praeities rekvizitas, bet manau, kad jaunystėje jis taip pat atrodė gerai prisitaikęs. Priešingoje pusėje sėdintys filmo gynėjai pasižymėjo negražia išvaizda, kažkokiais nukrypimais nuo normos ir vapėjo kažką apie filmo svarbą sau arba apie filmo reikšmę pasauliniam kinematografui, o negalėjo atsakyti į konkrečius oponentų klausimus apie konkrečius dalykus. Jau nekalbant apie tai, kaip neįspūdingai bandė atsakyti į pasitikinčio aktoriumi pasivadinusio jaunuolio klausimą "APIE KĄ TAS FILMAS?" ir "KUR EMOCIJOS?".
Tokiam veikėjui atsakyčiau, kad netikrų emocijų ten nebuvo, o tikras labai sunku įžiūrėti. Jas gal tik galima pajusti. Bet tai jau iškristų iš protingumo ribų. Kaip tikrame gyvenime.
Šiandien nuvainikuojame Portą, o kas lieka? Kitas žingsnis? Nedrąsiai pasidairau.
AtsakytiPanaikintiDievas?
Dabar neseniai netyčia, nes tiesiog bandžiau užsiprogramuoti kitos savaitės filmus, pataikiau pamatyti per LNK kažkokią laidą iš serijos "kaimynų ir elito gyvenimas", ir jos herojumi buvo pasirinktas Arvydas Šliogeris. Profesorius kaip visada atviravo nė kiek nepergyvendamas dėl savo įvaizdžio, todėl šalia pasakojimų apie gydymąsi durnių namuose dar pridėjo apie kalbos žlugdomąjį poveikį. "Kalba sunaikina prasmę" ir pan. Po to paneigė pačios prasmės reikalingumą ir pranešė, kad prasmė - krikščionybės išsigalvojimas. Matyt galėčiau analogiškai pasamprotauti, kad protas tėra krikščionybės išsigalvojimas, jos sukurtas mitas. Bet visgi primenu svarbiausią protingumo sąlygą - prisitaikymą. Tik prisitaikymo dėka rūšis išlieka. Nesugebantys prisitaikyti tėra tik nukrypimai nuo normos, mutantai. Nors ir labai įdomūs egzemplioriai, tačiau... :)
AtsakytiPanaikintiĮsirašiau tą Šultesą, bet šiandien žiūrėt nesugebėjau. Pradžia pasirodė velnioniškai nuobodi. Pasilikau kol kas, neištryniau. Bet be didelių vilčių, kad norėsiu juo kankintis. Nebent įkalbėsi savo samprotavimais.
AtsakytiPanaikintiTik jie irgi man sunkokai įkertami, kaip ir anas filmas. Protingi. Gal aš geriau žiūrėsiu kvailesnius filmus, paprastesnius.
(Arba šitą kada nors kitą kartą...)
Pagaliau supratau, kokį Portą turėjo omeny Trojus.
AtsakytiPanaikintiIš pradžių, kai perskaičiau- nutariau, kad čia irgi, kaip ir anas filmas, kaip ir Vilnies samprotavimai- ne mano nosiai. Pasakiau sau: juk negali būti čia kalbama apie tą Portą, kurį aš žinau- vienintelį, iš "Trijų muškietininkų". Prie ko čia jis, lyg ir nesiriša. Paskui pasakiau sau: taigi tu filmo nematei, gal ten buvo kalbama kas nors apie tą Portą. Bet vėl paskui save nuginčijau: palauk, bet juk negali būti, kad Trojus tą filmą žiūrėjo? Nepanašu į jį, sunku įsivaizduot. Jeigu jau man pasirodė per sunkus... Ne,- pasakiau sau,- čia gal apie Turkiją kokia nors man neįkandama mintis buvo pareikšta. Nors visai neaišku, prie ko čia Turkija, bet maža ką tas Trojus gali supint.
Ir tik dabar pastebėjau, kad dalykas visai neįdomiai paprastutis: tiesiog buvo rašomas žodis Protas, dvi raidelės netyčia susikeitė. O perskaičiau taip keistai tik todėl, kad buvo kažkodėl didžiąja raide parašyta.
(dabar iš manęs čia reikalaujama į langelį įrašyti keistą žodį "cinkewee". Turbūt, todėl, kad iš ano mano skaitymo apie Portą rezultate neliko jokio "cinkelio", o liko tik "wee"...)
Kliadelė...
AtsakytiPanaikintiJo, su Porta kaip Osmanų imperija tekstas būtų gražiau supintas.
O aš pripratau skaityti žodžius, kuriuose greta esančios raidės sukeistos. Net knygose dabar tokių atrandu. Man taip gaunasi, kad iš karto skaitau lygiagrečiai - pritaikau ir vieną, ir kitą reikšmę ir priimu tą, kuri labiau tinka :)
AtsakytiPanaikintiO Troy tikrai nepajėgtų kaip ir Fanta pažiūrėti Šulteso. Tai labai aiškiai matėsi iš Gordono aptarime dalyvavusio tokio januolio kalbos. Jis sakė: jei aš noriu papergyventi, būti sujaudintas, tai žiūriu Lungino "Salą". Ten viskas aišku, jaudina. O "Šultesas" neaišku ir galvoti apie tai, kokias emocijas jis man turėtų sukelti, tingiu. Šitoje vietoje prisimenu Danutės Kalinauskaitės pasakojimą, kurį vakar transliavo per "Kultūros savaitę". Ji šnekėjo, kad nemėgsta kūrinių, kurie emociškai prievartauja. Pradėjo nuo Triero filmų, bet paskui pridėjo ir Lungino "Salą". (galėjo dar paminėti ir "Pano labirintą"). Abiem atvejais ji pasakojo, kaip matė kino salėje, jog vyrai verkė. O ji su Giedra Radvilavičiūte neverkė :) Na, dėl "Salos" aš net nematau, kur verkti, bet aiškių nurodymų, kokius jausmus reikia jausti, tame filme yra. Dauguma žmonių yra patenkinti, kai filmai sugeba juose pažadinti kažką "gera", sugraudinti. Moteriškėms tai padaro ir paprastos muilo operos, o vyriškiams reiktų stipresnio užtaiso. Todėl kai kurie režisieriai pasistengia kaip reikiant. Esu jau seniai minėjusi, dar Mistrai aiškinau, kad Triero vengiu dėl to prievartavimo. Pažiūrėti įdomu, bet geriau jau abstraktesnius filmus, o ne tuos ašaringus "Prieš bangas" ar "Šokėja tamsoje". Šitie man kelia neaiškios grėmės pojūtį. Todėl, kad dar noriu pati valdyti savo jausmus, o ne būti manipuliuojama. Todėl tie santūrieji kūriniai, kurie kaip sakė Solovjovas, pasakoja sausu balsu, man labai patinka.
Bet Tavęs, Fanta, tikrai nežadu įkalbinėti žiūrėti tą filmą :)
Aha. Nuvainikavo protą.
AtsakytiPanaikintiTai dabar turbūt galiu nebesielvartauti dėl fakto, kad moterys 5% protingesnės už vyrus?
:)
@viz3
AtsakytiPanaikinti"moterys 5% protingesnės už vyrus"
Net ir blondinės???
"Britų mokslininkas Edrian Ferchem, tyrinėdamas moterų ir vyrų intelektinius sugebėjimus, nustatė, jog moterys yra daug protingesnės už vyrus, tik jos dažnai nevertina savo intelektinių galimybių."
AtsakytiPanaikintiGal tame blondinių bėda?:)
@viz3
AtsakytiPanaikintiAr žmogus pripažįstamas protingu tik tada, kai jis pats save laiko protingu, t.y., įvertina savo galimybes???
:)
Jeigu žmogus savo sugebėjimus vertina per daug žemai, gali pakakti ir paprasto "Aš galiu!".
AtsakytiPanaikintiBet man dabar jau darosi įtartinas tas moterų nenoras pripažinti savo pranašumą; čia matyt yra kažkoks sąmokslas:).
Moterų nenoras pripažinti savo intelektinį pranašumą ir įrodo tų moterų protingumą :)) Prisiminkime apibrėžimą: protingumas - tai konformizmo savybė. Todėl akivaizdu, kad protingi tie, kurie nenori išsiskirti iš minios, taikosi prie jos lygio, demonstruoja vidutiniokiškus sugebėjimus. Slepia ir neigia savo aukštesnį intelektą ;)
AtsakytiPanaikintiVa va!:)
AtsakytiPanaikinti