Man jau kokį mėnesį vis prieš akis vaidenasi Eifelio bokštas, o viso to priežastis - įvairių autorių iš plačios interneto erdvės itin šmaikštūs pasišaipymai iš Neries krantinėje atsiradusios skulptūros - vamzdžio. Tiesiog kažkur skaičiau, kad kai prieš Pasaulinę parodą, organizuotą Paryžiuje, išdygo prancūzų inžinieriaus Eifelio kūrinys, tai kultūringiems prancūzams jis kėlė siaubą, pašiurpimą ir pašaipas.
Na va, dabar paskaičiau Wikipedijoje:
Tačiau šiuo projektu pasipiktinusi inteligentija pateikė vadinamą „Trijų šimtų” protestą. Tarp pasirašiusių buvo Ch. Garnier, Operos architektas, kompozitorius Šarlis Guno, rašytojai Aleksandras Diuma (sūnus), Gi de Mopasanas ir kt. Rašytojas Gi de Mopasanas pareiškė, jog Eifelio bokštas subjaurojo Paryžiaus veidą ir stengėsi vaikščioti tomis gatvėmis, iš kur mažiausiai bokštas matosi.
Šiandien nudžiugau aptikusi Bernardinuose nors vieną straipsnį, ginantį tą skulptūrą. Tiesa, straipsnio autorė Irena Vaišvilaitė pati būdama (ar buvusi?) VEKS valdybos (ar tarybos? *) narė šitoje istorijoje nemato jokios VEKS kaltės, tačiau malonu paskaityti apie tai, kad kartais reiktų turėti bent minimalius meno ir kultūros pagrindus prieš puolant aiškinti visiems, koks čia šlamštas. Aš pati, pvz., nelabai turiu tų pagrindų, bet visgi tos kelios mano išvykos į įvairius Europos miestus sukūrė man pajautą, kad tas vamzdis neatrodo toks baisus, kokį jį paišo komentatoriai. Man patinka jo forma, spalva, pradžios ir pabaigos išnykimas, gal tik norėčiau, kad krantinė toje vietoje būtų labiau parengta tai skuptūrai, gal reiktų daugiau betono, stiklo ar dar kokių dabartinių pamėgtų medžiagų. O štai namas toje pat krantinėje, pastatytas už gražiosios modern-pilaitės (net nežinau kaip pavadinti tą lenkų gydytojo pasistatytą namą, kurį, įtariu, savo laiku irgi niekino amžininkai :)), tai tas namas - Delfinas berods, - man tikrai atrodo baisus.
Vaišvilaitė rašo, kad skulptorius už šį projektą gavo tik dešimtadalį minimos sumos. Vadinasi, likusią dalį surijo medžiagos ir pastatymas. O čia jau primena tas pačias VEKS nepaaiškinamas aferas su lauko tualetais, už 25 tūkst. litų vežtais iš Lenkijos. Matyt VEKS pinigų plovėjai, statybinių firmų globėjai, sugebėjo medžiagas šiai skulptūrai "vežti" iš kokios nors Kanados. Juk darbų sąmatoje galima rašyti ką nori, visi moka užsimerkti, kai pinigai mokami iš valstybės kišenės :)
Ir dar atkreipiau dėmesį į šiuos Vaišvilaitės žodžius:
Mažos šalies mažoje visuomenėje, kurios politinė ir kitokia kultūra trapi, neturinti senų tradicijų, labai lengva peržengti ribas. Visokiausias. Lyg ir nepastebėjome, kaip nacionalinės siekties žiniasklaida įžengė į bulvarinę zoną. Kaip reiškinių ir procesų kritika ir patikrintų bei įrodomų faktų siekiantis tiriamasis žurnalizmas pakeičiami įtarimų, nuogirdų ir spekuliacijų mišiniu, apeliuojančiu ne į protą o į emocijas. Iš pradžių gal atrodė, kad visuotinis suprastėjimas yra laikinas. Dabar jau taip nebeatrodo. Nebeatrodo, nes žiniasklaidos, kaip ir politikos, Lietuvoje lieka vis mažiau ir mažiau. Ir vis daugiau – noro vienu metu pataikauti miniai ir ja manipuliuoti. Ir daugėja tokio pataikavimo bei manipuliavimo specialistų.
-------
* - ne, randu tokias I. Vaišvilaitės pareigas šiame projekte: Nacionalinės programos „Vilnius – Europos kultūros sostinė 2009“ ir Lietuvos tūkstantmečio programos Stebėsenos komisijos narė
Manęs neįtikino.
AtsakytiPanaikintiVis tiek lieku prie savo nuomonės apie tą meno kūrinį. Jeigu jis riogsotų ponios Vaišvilaitės (arba ponios Vilnies) kieme, jeigu tai būtų jų asmeninis pirkinys- galėčiau pasilaikyti savo nuomonę sau. Gūžtelčiau pečiais dėl tokio jų skonio, ir tiek. Bet čia, atseit, ir mano pirkinys. Man jis nepatinka. Blogiau: man jis bjaurus. Tai ir sakau, kad bjaurus, tai ir norėčiau, kad jo nebūtų.
Namas, kurį paminėjai, sutinku- dar baisesnis. Bet prieš jį sudėtingiau piktintis, nes tas namas yra labiau privatus daiktas. O čia, atseit, "mums visiems dovanėlė už mūsų pinigus".
>>>>>>>.
"skulptorius už šį projektą gavo tik dešimtadalį minimos sumos. Vadinasi, likusią dalį surijo medžiagos ir pastatymas. "
Na, tas tai normalu, gali neieškot būtinai tame vagysčių. Statyba turi savo kainą. Namas visada būna brangesnis, negu architekto projektas.
Žinoma, truputį įtartinai atrodo tas aiškinimas apie "ypatingai tikslų ir sudėtingą montavimą". Pažiūrėjus į daiktą. Bet tiek to. Čia kalba ne apie tai. Žmonės sugeba LABAI BRANGIAI pagaminti ir marškinėlius su užrašu, ir juodą kvadratą ant drobės. Čia jų reikalas. Bet juodas kvadratas tampa vertingu meno kūriniu tik tada, kai atsiranda norinčių jį brangiai NUSIPIRKT. O nupirkt kažką tokio kitiems, kurie to neprašė, už JŲ, tų kvailių pinigus- atsiprašau, tai yra tik vagystė.
Šituo samprotavimu, žinoma, jau užsitraukiu "atkirtį":
-taigi Valdovų Rūmams eksponatai irgi perkami, neatsiklausiant runkelių! ką apie tai pasakysi?
- Nežinau, ką pasakysiu. Pasakysiu gal, kad tie eksponatų vertė man kelia mažiau abejonių, nes jie tradiciškesni. :) Pasakysiu gal, kad jie bent jau riogsos muziejuje, o ne krantinėj visiems ant akių. Gal dar ką nors pasakysiu irgi nepilnai įtikinamo. Dėl meno ginčijimasi, tai teisybė. Dėl visuomenės pinigų irgi ginčijimasi visada, tai neišvengiama.
Bet vis tiek tas vamzdis man yra šlykštus, dėl to vamzdžio manęs nieks neperginčys. Siūlau parduot jį aukciono būdu. Norintiems, kad jis būtų. Jei niekas nepirks, arba bus surinkta nepakankama suma- nugriaut.
Na mane tie VEKSo puldinėjimai ir gynimai juokina. Все украдено до нас
AtsakytiPanaikintiMes tik ramiai su vaiku vežimėlyje galėsime pažiūrėti kas liko.
Idomus toks poziuris, visai neseniai, Vilnie, kazkur diskutavom apie modernuji mena ir Tu komentuodama, tada sakei, kad Pollock'o pasaulis turbut butu nepastebejes, jei ne p. Gugenheim kuri nupirko jo kurinius, t.y. atsirado zmogus, kuris sutiko moketi pinigus uz neiprastus kurinius. Del to as sutinku su Fanta, kad tarkim viesos skulpturos nupirktos uz mokesciu moketoju pinigus turetu buti suprantamos daug platesnei visuomenei. Amerikej, man atrodo, nera taip, kad imtu valdzia ir statytu meno skulpturas, nebent yra zmoniu - mokesciu moketoju - sutikimas, kuris gaunamas balsavimo metu. Taciau labai labai daznai pamatysi skultura ir salia jos lentele, kad tai kazkokio zmogaus dovana miestui, gyvenvietei ar parkui. Vienzo, jei nori gali statyt svieciamaji mena, bet uz savo pinigus.
AtsakytiPanaikintiAs visa laika prisimenu ta stilizuota arklio skulptura, kuri stovi, atrodo, Karoliniskese prie parduotuves, netoli boksto, vadinasi atrodo "Rytas" ar pan. Kazkuria diena pagalvojau, kad noreciau toki pasistatyti savo kieme, nes ten kazko truksta, o jis man labai patiko. Del vamzdzio neturiu nuomones, nes Tavo ideta nuotrauka per maza, kad ka nors is jos matyciau.
Mini, aš, kaip jau visi pastebėjo, esu įkyriai paslaugus žmogus, tai galiu nurodyt, kur gali pamatyt didesnę nuotrauką. Jei tikrai dar nematei.
AtsakytiPanaikintihttp://auksinevarpa.blogas.lt/479062/krantines-arka--pigus-plagiatas.html
Bet, kaipo įkyriai paslaugus žmogus, dar ir rūpinuosi, kad nepasielgtum neapgalvotai. Gal nepirk vis tik tos skulptūros savo kiemui. Nors mums ir labai būtų neblogai ją iškišt, bet mes gal geriau kokiam vokiečiui. O Tu juk tokią ir arčiau surasi, ir gal net pigiau. :)
Dar ta pačia tema nepadorų pavyzdį sugalvojau:
AtsakytiPanaikintiVa, mes visi giriam Minio menines fotogrfijas, žavimės. Ne, nu tikrai gi. Gražios, įdomios. Ne taip, kaip tas vamzdis, bent jau man. Ir sakau garsiai, kad ant sienos mielu noru pasikabinčiau kokią vieną tokią. Aha, sakau. Bet galima įsivaizduot, ką pasakyčiau, jeigu...
Nu, jeigu grįžtu vieną košmarišką dieną namo, o ten žmona patenkinta-laiminga rodo man į sieną ir giriasi: "Va, žiūrėk, nupirkau šiandien! Ir tik 2999 Lt atsiėjo, visai beveik už dyką! Puikiai čia tinka, įdomiai atrodo, ar ne?"
Taigi, kad geresnių tos skulptūros nuotraukų internete neradau. Yra visokių, bet padarytos tikrai neprofesionalų. Panašiai kaip aš Eifelio bokšto papėdėje būčiau nufotkinusi tuos surūdijusius apatinius stovus ir jūs klaustumėte: tai čia tas įžymusis Eifelio bokštas? :D
AtsakytiPanaikintiŽinoma, jog būtų gerai, kad Lietuvoje atsirastų turtingų meno mecenatų ar šiaip kolekcionierių. Bet kaip supranti, iki to reikia bręsti, nes pirmiausia praturtėjusiems rūpi lenktyninės mašinos ir medžioklės Afrikoje.
Kitas dalykas tas - čia jau atsakau Fantai: kad jei aš ar kita kokia ponia panorėtume pasistatyti kokio skulptoriaus darbą, tai tikrai susiderėtume už mažesnę kainą. Dabar, kadangi projektas valstybinis, tai kaip ir įprasta nuo sovietinių laikų, įrašant sumą pridedama tiek nulių, kad visi gautų tinkamus "otkatus" :)
Bet kaip pastebėjai, ginče dėl visuomenės pinigų ginčijamas ne sąskaitų nepagrįstumas, bet pats kūrinys. Nors nuolat prikišama jo kaina. Kaip manot, jei visuomenei būtų paskelbta, kad tą kūrinį miestui padovanojo koks nors Maximos savininkas, tai kokios būtų reakcijos? Reikalaujančių nugriauti atsirastų tikrai daugiau nei dabar. Tai tokie mūsų meno supratimo kriterijai :)
Ar galiu pasiūlyti pavadinimą "VEKS STREAM"?
AtsakytiPanaikintiUžkliuvau už gražaus gabaliuko. Nors ir ne mano mintys, bet jos man patiko, atrodo taiklios, privalau pacituoti:
AtsakytiPanaikintiPateiksiu nedidelę metaforą. Perskaitę šį tekstą, pamėginkite sau atsakyti į šiuos paprastus klausimus: kas yra menas? ar reikalingi kriterijai? kas turėtų būti finansuojama?
Įsivaizduokite Vilniaus gatvėje profesionalų žonglierių, cirko atristą arlekino kosliumu, nuolat išlaikantį ore 15 degančių fakelų. Šalia sustoja keli megėjai, besidomintis žongliravimu. Trise mėto ratu penkis kamuoliukus. Prisijungia maža mergytė su kaspinu. Pritupia. Pasideda tris obuolius. Paeiliu kiekvieną iš jų meta aukštyn, bet negaudo, leidžia nukristi. Išsineša krėslą pagyvenęs Senamiesčio gyventojas. Nieko nemėto, tik pasistato kortelę su užrašu „Menas. Menamas žongliravimas“. Praklega ketvirtokų ekskursija. Kiekvienas, net mokytoja laiko rankose kortelę, ant kurios nupieštas žonglierius ir užrašas po juo – „jei galiu aš, tai ir tu gali“ Pasistato projektorių akiniuotas IT studentas. Švarioje senamiesčio sienoje projektuoja profesionalaus žonglieriaus repeticijas. Greta guli bomžas, pasidėjęs kepurę monetoms ir kartono kortelę: „žongleravimo pamakoms“. Beje, kiekvienas praeivis atlape turi įsisegęs ženklelį su tekstu: „Jei nori žongliruoti – turi mokytis, mokytis ir dar kartą mokytis“.
Teisingas atsakymas į trečiąjį klausimą paprastas: aš. Už idėją. http://www.rzu.lt/index.php?2009-03-23
(Beje. Toks vienas Troy nepagarbiai pavadino vieno žmogaus išminties lobynus painiaraščiu.
Nors aš irgi pritariu, kad anas yra smarkiai painus, bet cekava man, kaip pavadintų minėtasis Troy šios panelės tinklapį. Gal labirintraščiu? Arba kaip nors... "praraskite viltį surast išėjimą iš čia"?)
Atsiprašau. Publikuoju paneigimą. Sužinojau, kad tai ir yra tas pats tinklapis-painiaraštis. Ir autorius, atrodo, nėra panelė.
AtsakytiPanaikintiTiesą sakant, man ne tik tinklaraštis painus, bet ir tekstas painus. Gal paaiškintum, Fanta, ką Tu įžiūrėjai šioje metaforoje.
AtsakytiPanaikinti